A0:  زرينه رود شاهين دژ
ياشاسين شاهين دژ
سه شنبه 16 خرداد 1391برچسب:, :: 8:28 :: نويسنده : علي
 
 

زرینه‌رود

 
 
رودخانهٔ زرینه‌رود

رودخانه زرینه‌رود (جغاتو) نام رودی است در شمال غربی ایران که در جنوب شرقی استان آذربایجان غربی قرار دارد. این رودخانه با طول ۲۳۰ کیلومتر طولانی‌ترین رود استان است که طول شهرستان شاهین دژ و میاندوآب را می‌پیماید و سرانجام به دریاچه ارومیه می‌ریزد.

سرچشمهٔ این رود از کوه‌های «چهل‌چشمه‌» در شهرستان سقز استان کردستان است و در شهرستان تکاب رودخانه‌های خورخوره و ساروق و در شهرستان شاهین دژ رودهای هولاسو و هاچه سو و محمودآباد و آجرلو چای و در شهرستان میاندوآب رود لیلان چای به آن می پیوندند بر روی این رودخانه سد بوکان قرار دارد که میزان آب خروجی را تنظیم می‌کند. در گذشته سیلاب‌های ناشی از این رودخانه روستاهای زیادی را در بر می‌گرفت.

در دورهٔ سلطهٔ مغولان در ایران این رودخانه را با نام مغولی «چغنو» یا «جغتای» بر گرفته از نام پسر دوم چنگیزخان به خاطر خروشان بودن آن می‌نامیده‌اند و امروزه به زبان محلی به آن چیغاتو (جَغَتی - جَغَتو) می‌گویند.

 



نظرات شما عزیزان:

كوروش
ساعت13:05---17 تير 1391
چه روزهايي داشتيم يادش بخير . شنا . ماهيگيري . سيب گوجه سبز . محله كشتارگاه..................

پژمان
ساعت11:50---17 تير 1391
چقد هوس شنا كردم دلم برا پل وحدت آغ تپه تنگ شده

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ

با سلام و ادب خدمت شما سروران گرامي و عزيز . هدف من از ايجاد اين وبلاگ معرفي و شناساندن اصالت ريشه فرهنگ سنن بزرگان مشاهير و آثارباستاني شهر و روستاهاي اقوام متمدن آذري و ترك زبان مي باشد . ضمنآ بدون هيچ وابستگي به جناح و حزبي مديريت ميشود . خواهشمند است نظرات ارشادي خود را جهت هر چه بهتر شدن وبلاگتون ارائه فرمائيد . منتظرتون هستم . با سپاس
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
نويسندگان
cache01last1464294906